Verminderen van PDS klachten
Liesbeth Ravers

Liesbeth Ravers

Hypnotherapeut - Praktijk Vitas

10 tips voor het verminderen van je PDS-klachten

Tip 1: Gezond eten

Waarschijnlijk is het niet verrassend voor je dat wat je eet, effect heeft op je darmen. Het is bij PDS dus extra belangrijk om gevarieerd te eten, met voldoende groente en vezelrijke producten.
Ook is het belangrijk om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten, zoals bijvoorbeeld kant-en klaarmaaltijden, pakjes soep en sauzen en teveel suiker. Ook zoetstoffen kun je beter zoveel mogelijk vermijden. Ook voldoende drinken is belangrijk! Dus varieer en geniet van gezonde voeding. 

Tip 2: Eetdagboek

Houd een paar weken bij wat je eet bijvoorbeeld met een eetdagboek. Probeer verbanden te leggen tussen wat je eet en hoe je ontlasting en je humeur is. Veel mensen met PDS hebben vaak in meer of mindere mate last van bijvoorbeeld lactose, ui, knoflook, gluten, alcohol en zoetstoffen. Het Fodmapdieet is ook een mogelijkheid om uit te zoeken waar je darmen slecht op reageren. Meer informatie hierover kun je vinden op de website van de PDS belangenvereniging, www.pdsb.nl.

Tip 3: Leef regelmatig

Ons lichaam heeft zijn eigen natuurlijke dag- en nachtritme, je bioritme. Alles gaat volgens dit ritme, je spijsvertering, je slaap, bloeddruk, aanmaak van hormonen etc. Hoe meer je volgens je eigen gezonde ritme leert leven, hoe beter je lichaam functioneert. Je buik reageert hier ook positief op. De grootste en snelste stap die je hierin kunt maken is door iedere dag op dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend.

Tip 4: Slaap voldoende

In onze slaap hersteld lichaam en geest zich van de dag ervoor. Voldoende slaap is dus erg belangrijk. Ook onze immuunsysteem en spijsvertering werken beter indien je voldoende slaap krijgt. Hoeveel slaap je nodig hebt is per persoon verschillend, ergens tussen de 7 en 9 uur per nacht, voor de meeste mensen rond de 8 uur.

Tip 5: Richt je op wat je wel wilt!

Veel mensen met PDS hebben vervelende ervaringen en doen er veel voor om te proberen nieuwe vervelende ervaringen te vermijden. Maar vaak wordt hierdoor veel meer vermeden dan werkelijk nodig is. En door het piekeren hierover, ervaart het lichaam ook meer angst waardoor de PDS erger wordt. Heel jammer, want zo doe je niet alle dingen die je eigenlijk wel zou willen doen.  Door je weer meer te richten op wat je wel wilt, ontwikkel je weer meer innerlijke kracht en bepaald de PDS minder je leven.

Om dit protocol te kunnen volgen is Praktijk Vitas volledig gediplomeerd en aangesloten bij de Samenwerkende PDS-therapeuten. MDL-artsen verwijzen door naar deze gespecialiseerde therapeuten. 

Tip 6: Wees open

Wees open over je PDS naar je directe omgeving, zoals familie, vrienden en collega’s. Het kan veel spanning opleveren indien anderen niet weten dat je PDS hebt maar jij bijvoorbeeld vaak naar het toilet moet. Je doet dan je best om zo onopvallend mogelijk te gaan of maakt je zorgen dat je te lang op het toilet zit. Indien je omgeving echter weet dat je PDS hebt, zullen zij hier vaak met veel begrip op reageren en hoef jij niets te verbergen. Dit geeft je veel rust en daar reageren je darmen ook weer positief op.

Verminder PDS klachten

Tip 7: Ademhalen

Ademhalen is belangrijk voor het reduceren van stress en pijn. Bij pijn en spanning gaat de ademhaling vaak ongemerkt omhoog.  Deze ademhalingsoefening kan helpen en je kunt deze liggend, zittend of staand doen:
Leg je handen op je buik en stel je voor hoe jouw handen je buik een rustgevend, veilig gevoel geven. Adem rustig in naar de buik zodat deze wat opbolt, ontspan en adem dan rustig alle spanning in je lichaam uit door je mond. Voel weer even de ontspanning. Vervolgens adem je weer rustig in naar je buik zodat deze wat opbolt, etc. Doe deze oefening minimaal 2 minuten. 

Tip 8: Goede toilethouding bij het poepen

Deze tip is voor iedereen, wel of geen PDS. In de westerse wereld hebben veel mensen een verkeerde toilethouding. Bij het poepen is het belangrijk dat je een ronde rug hebt, een beetje bol naar achteren. Je zet je voeten op de grond en je knieën en heupen in een hoek van 90 graden. Ben je hier niet groot genoeg voor, zet er dan een voetensteun onder (ook bij kinderen). Het rectum en de anus bevinden zich nu in een verticale positie. Op deze manier legen je darmen zich het beste. Er blijft niets achter en hoef je later niet nog een keer naar het toilet.

Tip 9: Beweeg

Een actieve levensstijl kan ervoor zorgen dat je minder klachten ervaart onder andere door de ontstekingsremmende werking. Verder heeft bewegen een stimulerend effect op de darmen, wat zeker belangrijk is bij obstipatie. Sommige mensen willen niet graag bewegen omdat het pijn doet, maar door minder te bewegen nemen de klachten uiteindelijk alleen maar toe. Zoek naar activiteiten die wel kunnen, dagelijks een half uur wandelen in de buitenlucht helpt al bij het verminderen van PDS-klachten.

Tip 10: Zoek professionele hulp bij PDS klachten (of andere buikklachten)

Zoek professionele hulp als je deskundig en goed geholpen wilt worden. Door middel van hypnotherapie hebben de meesten cliënten binnen 3 maanden een geheel nieuwe balans. Jarenlange klachten kunnen verminderen en/of grotendeels verdwijnen en je krijgt weer regie over je eigen leven. Dus wil je graag snel van je klachten af en weer meer genieten van je leven, gun jezelf dan deze wetenschappelijk bewezen therapie.

Praktijk Vitas is volledig gediplomeerd in het wetenschappelijk bewezen PDS protocol en aangesloten bij de Samenwerkende PDS-therapeuten. MDL-artsen verwijzen door naar deze gespecialiseerde therapeuten. 

Meer informatie over de behandeling vind je op Prikkelbare darm syndroom of bel vrijblijvend: 0616534237 en wij bespreken de mogelijkheden.
PDS therapie is ook geschikt voor persoonlijk videobellen, dus woon je niet in de buurt van Almelo maar wil je wel van je klachten af, dan is dit een goede optie voor jou.

Hypnotherapie wordt gedeeltelijk vergoed in het aanvullende pakket bij veel zorgverzekeraars. Op www.praktijkvitas.nl/tarieven is een link te vinden van de zorgwijzer.

Recensies over hypnotherapie bij PDS bij Praktijk Vitas

Meer weten of een afspraak maken?

Neem vrijblijvend contact op via telefoon,
mail, app of het contactformulier op mijn website.
Ik help je graag!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email